نوشته شده توسط : بارکزهی

 
 
نامه اى برادرانه
 
تأليف:
خالد بن هدّوب المهيدب
 
ترجمهء
أبو عبدالله:
إسحاق بن عبدالله بن محمد الدبيرى العوضي
چاپ 1420هـ
 
 
 
 
بسم الله الرحمن الرحيم
قال تعالي:
)فمن يرد الله أن يهديه يشرح صدره للإسلام ومن يرد أن يضله يجعل صدره ضيقاً حرجاً كأنَّما يصّعد في السـماء كذلك يجعل الله الرجس على الذين لا يؤمنون( .
سورهء الأنعام آيهء 125
[پس هر كه خدا هدايت او را بخواهد قلبش را به نور إسلام روشـن و منشرح مىگرداند، و هر كه را بخواهد گمراه نمايد ـ يعنى بحال گمراهى واگذارد ـ دل او را از پذيرفتن إيمان تنگ، و سخت تنگ گرداند كه گويى مىخواهد از زمين بر فراز آسمان رود، اين است كه خدا آنانرا كه بحق نمى گروند مردود و پليد مى گرداند] .
 
مقدمهء مترجم:
 
الحمد لله وسلام على عباده الذين اصطفى أما بعد:
پس از سپاس و ستايش پروردگار جهانيان و سلام و درود بى پايان بر روان پاك خاتم پيامبران محمد بن عبدالله و آل مطهر و صحابه جان فداى او، بدانيم كه بهترين زيورها دانش بشمار ميرود، و اين كتاب كه »رسالة أخوية«، »نامه اى برادرانه« نام دارد، و برادر محترم خالد بن هدّوب المهيدب آنرا نوشته، به خوانندگان عزيز و أمت فارسى زبان جهان إسلام تقديم ميداريم، و اين كتاب را به اينخاطر براى ترجمه انتخاب نموديم كه با وجود كم حجمى آن، شامل پنجاه فائده از آداب مهم إسلام است كه هر مسلمان بايد آنها را بداند، و بدين ترتيب خواستيم به إسلام خدمتى كرده باشيم، زيرا دانستن بيشتر اين فائده ها بر مسلمانان واجب است .
قابل ذكر است كه در بعضى جاها مسائل غير واضح را بطور مختصر شرح داده ايم تا خوانندهء محترم آنرا فهميده و اشكالى در ذهن او نماند .
در پايان اميدواريم اين ترجمه مورد قبول درگاه پروردگار قرار گرفته و مورد پسند خوانندهء محترم قرار گيرد .
 
رياض محرم الحرام 1411 هـ ق
أبو عبدالله: إسحاق بن عبدالله بن محمد دبيري
مقدمهء مؤلف
اين خطبهء حاجت است كه رسول اكرم e با آن مجالس و درسهاى را افتتاح مى فرمودند .
إن الحمد لله نحمده ونستعينه ونستغفره ونعوذ بالله من شرور أنفسنا ومن سيئات أعمالنا من يهده الله فلا مضل له ومن يضلل فلا هادي له وأشهد أن لا إله إلاَّ الله وحده لا شريك له وأشهد أنَّ محمداً عبده ورسوله .
)يا أيها الذين آمنوا اتقوا الله حق تقاته ولا تموتن إلاَّ وأنتم مسلمون( . [آل عمران 102] .
[اى أهل إيمان از خدا بترسيد چنانكه شايستهء خدا ترس بودن است، پيوسته بياد او باشيد و شكر نعمتش را بجاى آريد تا نميريد جز بدين إسلام] .
)يا أيها الناس اتقوا ربكم الذى خلقكم من نفس واحدة وخلق منها زوجها وبث منهما رجالاً كثيراً ونساءً واتقوا الله الذي تساءلون به والأرحام إنَّ الله كان عليكم رقيباً( . [النساء 1] .
[اى مردم بترسيد از پروردگار خود، آن خدائى كه همهء شما را از يك تن بيافريد، و هم از آن جفت او را خلق كرد، و از آن دو تن خلقى بسيار از مرد و زن در اطراف عالم برانگيخت، و بترسيد از آن خدائيكه بنام او از يكديگر مسئلت و درخواست مى كنيد ـ خدا را در نظر آريـد ـ و در بارهء أرحام كوتاهى مكنيد كه همانا خدا مراقب أعمال شماست] .
)يا أيها الذين آمنوا اتقوا الله وقولوا قولاً سديداً يصلح لكم أعمالكم ويغفر لكم ذنوبكم ومن يطع الله ورسوله فقد فاز فوزاً عظيماً( . [الأحزاب 70 ـ 71] .
[اى كسانيكه إيمان آورديد، متقى و خدا ترس باشيد، و هميشه بحق و صواب سخن بگوئيد، تا خدا أعمال شما را بلطف خود اصلاح فرمايد، و از گناهان شما درگذرد و هر كه خدا و رسول را اطاعت كند البته به سعادت و پيروزى بزرگ نائل گرديده است] .
 
أما بعد:
بـرادر محترم اين نامهء متواضع كه شامل است از پنجاه فائده، و آنهم عبارتند از وصيتنامه ها و راهنمائى هاى جمع شده از دين مبين إسـلام، به تو هديه ميكنم، و دست به كار شدم كه اين نامه حد الإمكان و بقدر مستطاع اقتباس و تصديق و استشهاد شـده باشد از آنچـه صحيح و ثابت است از رسـول الله e و أقـوال سلف و نياكان و پيشينيان أمت محمدى .
و از خداوند تعالى به أسماء و صفات والاى او مسئلت دارم تا كسى كه اين نامه را بخواند منفعت دهد، و در توزيع و نشر آن كمك كند پاداش نيك دهد .
و اين عمل متواضع را خالصاً براى وجـه و رضاى خودش قرار دهد .
و أخيراً آنچه در اين كار صواب و صحيح است از خـداوند است، و آنچه خطا و اشتباه است از من و از شيطان است .
وآخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمين وصلى الله وسلم على نبينا محمد وعلى آله وصحبه وسلم .
أبو مصعب
 
 
اين وصيت ها عبارتند از:
 
1 ـ بر أداى نماز جماعت در مسجد محافظت كن، زيرا رسول الله e فرمودند: ((من حافظ عليها كان له عند الله عهد أن يدخله الجنّة)) . [مالك، أحمد، أبوداود، النسائي، ابن ماجه] . كسيكه بر نماز جماعت در مسجد محافظت نمايد خداوند عهد و پيمان نموده است كه او را وارد بهشت نمايد .
2 ـ بر سنت هاى راتبه محافظت كن و آنها عبارتند از:
دو ركعت قبل از صبح، چهار ركعت قبل از ظهر، و دو ركعت بعد از آن، دو ركعت بعد از مغرب، و دو ركعت بعد از عشاء (خفتن) .
چنانچه رسول اكرم e مى فرمايد: ((ما من عبد مسلم يصلي لله تعالى في كل يوم ثنتي عشرة ركعة تطوعاً من غير الفريضة إلاَّ بنى الله له بيتاً في الجنة أو بُني له بيت في الجنة)) . [مسلم] . هر بندهء مسلمانى در هر شبانه روز دوازده ركعت نماز نافله (سنت) بدون نمازهاى فرض بخواند خـداوند براى او خانه اى در بهشت مى سازد، يا خانه اى در بهشت براى او ساخته مى شود .
تلاش كن تا نماز سنت را در خانه بخوانى زيرا رسول اكرم e مى فرمايد: ((صلوا أيها الناس فى بيوتكم فإنَّ أفضل صلاة المرء فى بيته إلاَّ المكتوبة)) . [النسائي وابن خزيمة، وصحيح الألباني] .
اى مردم! در خانه هايتان نماز بخوانيد زيرا بهترين نماز انسان آن است كه در خـانه خـوانده شـود مگر نماز فرض ـ كه خواندن آن در مسجد بهتر است ـ([1][1]) .
 
از شيخ الإسـلام ابن تيمية در مورد كسيكه هميشه سنت ها را ترك ميكند پرسيده شد، وى فرمود: كسيكه بر ترك سنت ها اصرار ورزد دليل بر اين است كه دين او ناقص است و گواهى او پذيرفته نمى شود . [ابن تيمية 23/123] .
3 ـ أذكار و أوراد وارده هميشه بعد از هر نماز بخوان، و با اين كار به رسول اكرم e تأسى و اقتداء كن .
اين أذكار عبارتند از: بعد از هر نماز سه بار استغفر الله بگوئيد:
بعد از آن (اللهم أنت السلام ومنك السلام تباركت يا ذا الجلال والإكرام) سپس بگوئيد: (لا إله إلاَّ الله وحده لا شريك له، له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير) سپس: (لا حول ولا قوة إلاَّ بالله)، سپس: (لا إلاَّ الله ولا نعبد إلاَّ إياه له النعمة وله الفضل وله الثناء الحسن) سپس: (لا إله إلاَّ الله مخلصين له الدين ولو كره الكافرون) .
سپس: (اللهم لا مانع لما أعطيت ولا معطي لما منعت ولا ينفع ذا الجد منك الجد) يعني: هيچ ثروتمندى ثروتش به او نفع نميرساند، بلكه تمامى خلق فقير بسوى خداى عزوجل هستند .
سپس بگوئيد: «سبحان الله»، سى و سه بار، و «الحمدلله» سى و سه بار، و «الله أكبر» سى و سه بار، سپس: «لا إله إلاَّ الله وحده لا شريك له، له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير» سپس «آية الكرسي» را بخوانيد و آنهم: )الله لا إله إلاَّ هو الحي القيوم لا تأخذه سنة ولا نوم له ما في السموات وما في الأرض من ذا الذي يشفع عنده إلاَّ بإذنه يعلم ما بين أيديهم وما خلفهم ولا يحيطون بشيء من علمه إلاَّ بما شاء وسع كرسيه السموات والأرض ولا يؤوده حفظهما وهو العلي العظيم( . [البقرة 255] . [خـداى يكتاست كه جز او خدائى نيست، زنده و پاينده است، هرگز او را كسالت خواب فرا نگيرد، تا چه رسد كه خواب رود، اوست مالك آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است، كرا اين جرأت است كه در پيشگاه او بشفاعت برخيزد، مگر به فـرمان او، علم او محيط است بآنچه پيش نظر خلق آمده است، و آنچه سپس خواهد آمد، وخلق به هيچ مرتبهء علم او احاطه نتواند كرد، مگر به آنچه او خواهد، قلمرو علمش از آسمانها و زمين فراتر است، و نگهبانى زمين و آسمان بر او آسان و بى زحمت است، چه او داناى بزرگوار و تواناى با عظمت است] .
سپس اين سورها را بخوانيد:
سورهء الإخلاص )قل هو الله أحد( . سورهء الفلق )قل أعوذ برب الفلق( . سورهء الناس )قل أعوذ برب الناس( .
اين سوره ها را در نماز صبح و نماز مغرب سه بار تكرار كنيد، اين بهتر است([2][2]) .
 
سپس پناه بخواهيد از خداوند از آنچه رسول اكرم e پناه خواسته اند چنانكه از سعيد بن أبى وقاص t روايت است كه رسول اكرم e فرمودند: ((اللهم إنّى أعوذ بك من البُخْل، وأعوذ بك من الجُبْن، وأعوذ بك أن أرُدَّ إلى أرْذَلِ العمر، وأعوذ بك من فتنة الدنيا، وأعوذ بك من عذاب القبر)) . [البخاري] .
إلهي! از بخل، ترس، بزدلي، كهنسالى كه مرا به ذلت بكشد، فتنهء دنيا و عذاب قبر به تو پناه ميبرم .
4 ـ اين دعاء را حفظ كن و در نمازت آنرا بخوان:
عن أبى بكر الصديق t أنَّه قال للرسول e: علمني دعاء أدعو به فى صلاتي قال: ((اللهم إنِّي ظلمت نفسي ظلماً كثيراً ولا يغفر الذنوب إلاَّ أنت فاغفر لى مغفرة من عندك وارحمنى إنَّك أنت الغفور الرحيم)) . [متفق عليه] .
از أبى بكر الصديق t روايت است كه فرمودند: به رسول الله e گفتم: مرا دعائى بياموز كه آنرا در نمازم بخوانم، رسول اكرم e فرمود: بگو: خدايا من بخودم بسيار ستم كردم و گناهان را بجز تو كسى ديگر نمىبخشد، مرا مغفرتى از جانب خودت بيامرز و رحمتت را شامل حال من گردان زيرا تو بخشنده و مهربانى .
5 ـ هنگامى كه در نماز جماعت مى ايستى كفتت را به كتف رفيقت و كعب خود را به كعب (شتالنگ) رفيق كنارى ات بچسپان زيرا اين سنت متروكى است كه بسيارى از مردم بجز عدهء معدودى آنرا در اين زمان ترك كرده اند:
چنانكه در حديث نعمان بن بشير روايت شده است: ((أقبل رسول الله e على الناس بوجهه فقال: أقيموا صفوفكم ثلاثاً، والله لتقيمن صفوفكم أو ليخالفنَّ الله بين قلوبكم، قال: فرأيت الرجل يلزق منكبه بمنكب صاحبه و كعبه بكعبه)) . [متفق عليه] .
رسول اكرم e با چهره بسوى مردم متوجه شد و سه مرتبه فرمود: صف هايتان را برابر و راست كنيد، سوگند به خدا اگر صف هايتان را برابر و راست نكنيد خداوند ميان دلهايتان اختلاف مى اندازد، نعمان ميفرمايد: ياران رسول اكـرم e را ديدم كه هر كدام كتفش را به كتف فرد كنارى اش و كعبش را به كعب او مى چسپاند .
6 ـ بر نماز وتر محافظت كن زيرا نماز وتر از سنتهائى است كه رسول اكرم e در سفر و حضر بر آن مواظبت ميكرد و فرمود: ((اجعلوا آخر صلاتكم بالليل وتراً)) . [البخاري] .
آخرين نمازتان را در شب نماز وتر قرار دهيد .
بر سنت ضحي([3][3]) نيز محافظت كن، چنانچه رسول اكرم e در اين مورد ميفرمايد:
((يصبح على كل سلامى من أحدكم صدقة فكل تسبيحة صدقة، وكل تـحميدة صدقة، وكل تهليلة صدقة، وكل تكبيرة صدقة، وأمر بالمعروف صدقة، ونهى عن المنكر صدقة، ويجزئ من ذلك ركعتان يركعهما من الضحي)) . [مسلم] .
هر انسان هنگامى كه صبح ميكند بر هر مفصل آن صدقه اى لازم است، هر سبحان الله صدقه اى است، و هر الحمدلله صدقه اى است، و هر لا حول ولا قـوة إلاَّ بالله، صدقه اى است، و هـر الله أكبر صدقه اى است، و أمر به معروف صدقه اى است، و نهى از منكر صدقه اى است، و خواندن دو ركعت نماز ضحى از همهء اينها كفايت ميكند .
در نتيجه با انجام دادن اين سنـت ها تو شبانه روز در ذكر و ياد خدا هستى .
7 ـ خود را عادت ده به محض شنيدن أذان به مسجد روى و بر صف أول مواظبت كني، و بر حذر باش از قول رسول الله e كه ميفرمايد: ((لا يزال قوم يتأخرون عن الصف الأول حتى يؤخرهم الله فى النار)) . [أبوداود، وصححه الألباني] .
همچنان قوم و طايفه اى از صف أول تأخير ميكنند تا اينكه خداوند آنها را بسبب تأخيرشان به آتش جهنم ببرد .
و بارى تعالى منافقان را در هنگام بلند شدن براى أداى نماز چنين توصيف فرموده: )إنَّ المنافقين يخادعون الله وهو خادعهم وإذا قاموا إلى الصـلاة قاموا كسالى يراءون الناس ولا يذكرون الله إلاَّ قليلاً( . [النساء 141] .
[همانا منافقان با خدا مكر و حيله ميكنند، و خدا نيز با آنها مكر ميكند ـ يعنى مكرشان را باطل ميسازد و بر آن مكر و نفاق مجازاتشان هم خواهد كرد ـ و چون به نماز آيند از روى بى ميلى و مجال كسالت نماز كنند، براى رياكارى و ذكر خدا را بجز أندك و آنهم به قصد ريا نكنند] .
از عائشة رضى الله عنها روايت است كه : ((كان النبى e يلاطفنا ونلاطفه فإذا أذن المؤذن فكأنَّه لا يعرفنا ولا نعرفه)) .
رسول اكرم e با ما مهربانى و لطافت مىكرد، و ما نيز با او لطافت و مهربانى ميكرديم، و به محض شنيدن أذان گويا نه ما او را ميشناسيم، و نه او ما را ميشناسد .
و از نكات عجيب اين است كه إبراهيم بن ميمون المروزى در زرگرى طلا و نقره كار مى كرد، ابن معين مى گويد: وقتى چكشش را بلند مى كرد، اگر صداى مؤذن را مى شنيد چكش را پائين نمى آورد بلكه آنرا بر مى گرداند و بر زمين مى گذاشت .
8 ـ بدان كه شب و روز جمعه امتيازات و آدابى دارد كه آنرا بر ساير روزها و شبهاى ديگر برترى ميدهند بعضى از آنها عبارتند از:
ألف: غسل روز جمعه، و بعضى از علماء و دانشمندان آنرا واجب دانسته اند، و دليل آنها حديثى است كه رسول الله e مى فرمايد: ((غسل الجمعة واجب على كل محتلم)) . [متفق عليه] . غسل جمعه بر هر فرد بالغ و مكلّف واجب است .
ب: تميز و پاك بودن، و عطر زدن، و مسواك استعمال كردن، و كوتاه كردن ناخنها، و پـوشيدن لباس تميز و يا جديد و نو .
ج: درود و صلوات بسيار بر رسول الله e فرستادن، چنانچه مى فرمايد: ((إنَّ أفضل أيامكم يوم الجمعة فأكثروا علي من الصـلاة فيه فإنَّ صلاتكم معروضة علي)) . [أبوداود بإسناد صحيح] . بهترين روزهاى شما روز جمعه است پس بر من بسيار درود بفرستيد زيرا درودتان بر من عرضه ميشود .
د: در روز جمعه ساعتى براى اجابت است، از أبوهريره t روايت است كه گفت: ((إنَّ رسول الله e ذكر يوم الجمعة وقال فيه ساعة لا يوافقها عبد مسلم وهو قائم يصلي يسأل الله تعالى شيئاً إلاَّ أعطاه إياه وأشار بيده يقللها)) . [متفق عليه] .
(و قول راجح در اين ساعت، آخرين وقت روز جمعه قبل از مغرب و بعد از عصر ميباشد) .
رسول اكرم e روز جمعه را ذكر فرمود، و فرمودند در آن ساعتى است كه هر بندهء مسلمانى در اين ساعت دعاء كرده و از خدا چيزى مسئلت كند خداوند دعاى او را قبول ميكند، و اشاره فرمودند با دست مباركشان كه اين ساعت مدت خيلى محدود و كمى است .
هـ: و از اين آداب زود و پياده رفتن به مسجد است، از أبى هريره t روايت است كه رسول الله e فرمودند:
((من اغتسل يوم الجمعة غسل الجنابة ثم راح فكأنَّما قرّب بدنة، ومن راح فى الساعة الثانية فكأنّما قرّب بقرةً، ومن راح فى الساعة الثالثة فكأنَّما قرّب كبشاً أقرن، ومن راح فى الساعة الرابعة فكأنَّما قرّب دجاجة، ومن راح فى الساعة الخامسة فكأنَّما قرّب بيضةً فإذا خرج الإمام حضرت الملائكة يستمعون الذكر)) . [متفق عليه] .
كسيكه روز جمعه مانند غسل جنابت غسل نمايد و بعد به مسجد برود همانند كسى است كه شترى در راه خدا قربانى كرده، و كسيكه در ساعت دوم برود همانند اينكه گاوى قربانى كرده، و كسيكه در ساعت سوم برود همانند اينكه گوسفندى نر قربانى كرده، و كسيكه در ساعت چهارم برود همانند اينكه جوجه مرغى قربانى كرده، و كسيكه در ساعت پنجم برود همانند اينكه تخم مرغى در راه خـدا قربان و صـدقه و فدا كرده، و وقتى إمام خارج شد تا بر منبر خطبه بخواند فرشتگان حاضر ميشوند تا ذكر خدا و خطبه را گوش دهند .
و از أوس بن أوس t روايت است كه رسول الله e فرمودند: ((من غسّل يوم الجمعة واغتسل، وبكّر وابتكر، ومشى ولم يركب، ودنا من الإمام واستمع ولم يلغ، كان له بكل خطوة أجر سنة صيامها وقيامها)) . [أبوداود والترمذي والنسائي وابن ماجه] .
كسيكه وضوء بگيرد و بدن خود را شسـتشو داده و آب تنى كند، و صبح زود بر خواسته و آمادگى نمايد، و پياده رفته و سوار نشود، و نزديك إمام نشسته و گوش دهد و صحبت نكند، با هر گام و قدمى كه بر مىدارد أجر و پاداش يكسال روزه و قيام آن به او ميرسد . (قيام: زنده كردن شب با نماز شب) .
و: و از آداب آن خواندن سورهء الكهف در روز جمعه ميباشد، چنانكه از رسول اكرم e روايت است كه فرمودند:
((من قرأ سورة الكهف في يوم الجمعة أضاء له من النور ما بين الجمعتين)) . [الحاكم والبيهقي وصحيح الجامع وإرواء الغليل 626] . كسيكه سورهء الكهف را در روز جمعه تلاوت كند خـداوند بين اين جمعه و جمعهء ديگرش را نورانى مى كند .
9 ـ بدانكه براى كسيكه تشييع جنازه ميكند و بر آن نماز مى خواند فضيلت خيلى بزرگ و زيادى است، چنانكه از رسول اكرم e ثابت است كه فرمودند: ((من شهد الجنازة حتى يصلي عليها فله قيراط، ومن شهدها حتى تدفن فله قيراطان، قيل وما القيراطان؟ قال: مثل الجبلين العظيمين)) . [متفق عليه] .
كسيكه به تشييع جنازه اى حاضر شود تا اينكه بر آن نماز خوانده شود براى اوست أجر يك قيراط، و كسيكه بر نماز و دفن آن حاضر شود، براى اوست أجر و پاداش دو قيراط، از رسول الله e سؤال شد دو قيراط چقدر است؟ فرمودند: همانند دو كوه بزرگ و عظيم است .
چگونگى نماز جنازه و يا ميت:
در حاليكه ايستاده چهار تكبير بگويد و دو دست خود را با گفتن هر تكبير بلند نمايد([4][4])،
 
 در تكبير أول سورهء الفاتحه مى خواند، و قبل از خواندن سـوره، استعاذه مى گويد([5][5])،
 
 تكبير دوم درود و صلوات بر رسول اكرم e مى فرستد، همچنانكه در التحيات وارد شده است، تكبير سوم دعا مى كند براى ميت، و تكبير چهارم كمى توقف كرده به سمت راست خود سلام مى دهد .
و دعا بر ميت همچنانكه ثابت است عبارتست از:
أبوهريره t روايت مى كند كه شنيدم رسول الله e مى فرمايد: ((إذا صليتم على الميت فأخلصوا له الدعاء)) .لأأبوداود وابن ماجه] . هرگاه بر ميت (مرده) نماز خوانديد پس مخلصانه و بدون رياء براى او دعا كنيد .
أبوهريره t در حديث ديگر روايت ميكند: وقتى رسول اكرم e بر ميت نماز ميخواند چنين ميفرمود: ((اللهم اغفر لحينا وميتنا وشاهدنا وغائبنا وصغيرنا وكبيرنا وذكرنا وأنثانا، اللهم من أحييته منّا فأحيه على الإسلام ومن توفيته منّا فتوفه على الإيمان، اللهم لا تحرمنا أجره ولا تضلنا بعده)) . [مسلم والأربعة] .
إلهى بر زندگان ما، و مردگان ما، و حاضران و غائبان ما، و كوچكان و بزرگان ما، و مردان و زنان ما مغفرت كن، إلهى كسيكه از ما زنده مىكنى و به دنيا مىآورى او را بر إسـلام زنـده بدنيا بياور، و كسيكه از ما از دنيا مىگيرى او را بر إيمان بگير و در حاليكه مؤمن است از اين دنيا ببر، إلهى ما را از أجر او محروم مكن، و ما را بعد از وفات او گمراه و منحرف نكن .
عوف بن مالك t روايت مى كند كه رسول اكرم e بر جنازه اى نماز خواند و من از دعايش اينرا حفظ كردم:
((اللهم اغفر له وارحمه وعافه واعف عنه، وأكرم نزله ووسع مدخله، واغسله بالماء والثلج والبرد، ونقّه من الذنوب والخطايا كما ينقى الثوب الأبيض من الدنس، وأبدله داراً خيراً من داره، وأهلاً خيراً من أهله، وأدخله الجنّة وقه فتنة القبر وعذاب النار)) . [مسلم] . بار إلهى گناهان او را مغفرت كن، و او را ببخش و رحمت و عافيت فرما، و او را وقت نزول در قبر اكرام كن، و جايگاهش را وسيع گردان، و او را با آب، يخ، برف شستشو ده، و او را از گناهان پاك كن چنانكه جامهء سفيد از نجاست پاك مى شود، و به وى منـزلى بهتر از منـزل دنيايش، و أهلى بهتر از أهل دنيايش عنايت فرما، و او را وارد بهشت گردان، و از فتنهء قبر و عذاب جهنم او را محفوظ فرما .
و اگر ميت طفل و بچه بود و به بلوغ نرسيده بود به جاى استغفار برايش اين دعا خوانده مى شود:
((اللهم اجعله فرطاً لوالديه وذخراً وسلفاً وأجراً، اللهم ثقِّل به موازينهما وأعظم به أجورهما، اللهم اجعله فى كفالة إبراهيم وألحقه بصالح سلف المؤمنين وآجره برحمتك من عذاب الجحيم وأبدله داراً خيراً من داره وأهلاً خيراً من أهله، اللهم اغفر لأسلافنا وأفراطنا ومن سبقنا بالإيمان)) . [المغني لابن قدامة 2/489] .
بار إلهى او را سرمايه و أجر و پاداش قرار ده، و به سبب او ترازوى أعمال آنها را گران كرده و پاداش بزرگ نصيب آنها كن، و او را در كفالت حضرت إبراهيم u قرار داده، و به بندگان نيك و صالح خود ملحق نما، و با رحمت خود او را از عذاب جهنم پناه ده، و خانه و أهل و خويش او را بـه أهل و خانهء بهتر تبديل كن، بار إلهى مغفرت كن پيشان و نياكان و مؤمنانى كه بر ما سبقت گرفتند و دنيا را وداع گفتند .
10 ـ زكات مال خود را بده و در دادن آن تهاون و سستى مكن زيرا زكات يكى از أركان و مبانى بزرگ إسلام است، و زكات در بيشترين أماكن و سور قرآن با نماز پيوسته و متصل است، و مسلمانان اجماع كرده اند بر فرضيت آن اجماعى قطعى و صريح، پس كسيكه انكار وجوب آنرا بكند در حاليكه عالم است به وجوب آن، كافر و از ملّت إسلام خارج است، و كسيكه بخيلى و يا چيزى را از آن كم كند ظالم شمرده مى شود، و مورد عقوبت و تنبيه خداوند قرار خواهد گرفت .
نامه اى برادرانه , ,
:: بازدید از این مطلب : 227
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 آبان 1391 | نظرات ()

صفحه قبل 1 صفحه بعد